Blaasontsteking? 5 tips om dit te voorkomen en te verhelpen

Blaasontstekingen zijn vooral voor veel vrouwen een vervelend en vaak terugkerend probleem. Typische symptomen zijn pijn bij het plassen en een sterke aandrang om te plassen terwijl er maar een paar druppels komen. Al dan niet gepaard met wat bloed. Je urine ruikt sterk, is troebel en de ontsteking kan gepaard gaan met buikpijn of pijn in de onderrug.

Wat is een blaasontsteking eigenlijk?

Een blaasontsteking of cystitis is een ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de blaas en de plasbuis door darmbacteriën. Omdat bij vrouwen de plasbuis heel dicht bij de anus ligt, kunnen die bacteriën vanuit de darm makkelijk richting vagina en plasbuis verhuizen en daar omhoog kruipen naar je blaas. Ook de ingang van je vagina ligt hier dichtbij in de buurt, waardoor de huishouding van je vagina ook snel uit balans raakt. Als je een goede weerstand hebt, zullen de goedaardige bacteriën de zuurgraad van je vagina en plasbuis in balans houden. Als je vagina echter niet zuur genoeg is, kan dit leiden tot een ontsteking door de ongewenste bacterie. Meestal is dit de Escherina coli bacterie (E coli), ook wel poepbacterie, maar het kunnen ook ander bacteriën zijn.

Honeymoon cystitis

Ook door het vrijen verplaatsen bacteriën zich van anus naar plasbuis en vagina. Dit wordt ook wel de honeymoon cystitis genoemd. Bij sommige vrouwen kan zelfs één enkele vrijpartij al aanleiding zijn voor een blaasontsteking.

5 tips tegen blaasontsteking

Veelal wordt antibiotica voorgeschreven die jammer genoeg ook de weerstand tegen een volgende infectie vermindert. Onderstaande tips kunnen je wellicht helpen een blaasontsteking te voorkomen of de ernst ervan te beperken.

1) Antibiotica wel of niet?

Bij een blaasontsteking wordt door de huisarts vaak een antibioticakuur voorgeschreven. Zo’n kuur maakt geen onderscheid tussen goede en slechte bacteriën en doodt dus ook de goede bacteriën in je darmen. Vandaar dat veel vrouwen terechtkomen in die vicieuze cirkel van blaasontsteking, antibiotica en opnieuw een blaasontsteking. Echter is een antibioticakuur soms noodzakelijk. Heb je nog steeds klachten na een week of heb je koorts? Ga dan altijd naar je huisarts.

2) Water, water en nog eens water

Heb je veel last van blaasontstekingen? Dan is het dus absoluut zaak om dit bij de wortel aan te pakken en niet alleen de symptomen te bestrijden met een antibioticakuur. Ondanks dat het plassen veel pijn doet, gaan veel blaasontstekingen gelukkig vanzelf over door veel water en kruidenthee te drinken. Neem de tijd om te plassen en zorg altijd dat je je blaas helemaal leeg plast, met name als je een ontsteking hebt. Plas ook altijd voor het slapen gaan, direct na het opstaan en ook na het vrijen.

3) Hygiëne

Veeg je anus schoon van voor naar achteren. Dat zorgt ervoor dat die bacteriën uit je darmen niet de weg naar je plasbuis vinden. Vermijd nauwsluitend synthetisch ondergoed en panty’s. Beter is het om te kiezen voor katoenen ondergoed. Vermijd geparfumeerde zeep bij je vagina, aangezien dit de zuurgraad van je vagina kan aantasten.

4) Blaasontsteking en voeding

Zorgen voor een gezonde darm is eigenlijk de beste manier om blaasontstekingen te voorkomen.Terugkerende blaasontstekingen kan je dan ook zien als signaal dat je darmen wat ondersteuning kunnen gebruiken. Vaak is er sprake van een tekort aan gezonde bifidobacteriën in je darm. Voldoende vezels vanuit groenten, fruit, kokos, ongebrande noten, zoete aardappel en peulvruchten is van belang. Rauwe, biologische kefir is ook een goede manier om de goede bacteriën in je darm te verhogen. Daarnaast zijn gefermenteerde producten zoals zuurkool, miso en tempeh  prima om goede bacteriën in je darmen te voeden. Het is verstandig om de goede bacteriën extra aan te vullen door middel van probiotica. Als je weerstand laag is en de zuurgraad in je vagina en blaas niet hoog genoeg zijn, kan dit dus leiden tot een blaasontsteking. Daarom kan het helpen om verspreid over de dag af en toe een scheutje vers citroensap, grapefruitsap of appelciderazijn toe te voegen aan een glas water. Het helpt je blaas te beschermen tegen foute bacteriën. Een paar keer per dag een vitamine C supplement (kies 1000 mg in niet ontzuurde vorm) kan ook en helpt tevens om je weerstand te verhogen. Je kan ook cranberrysap drinken, maar vermijd de zoete variant in verband met de hoge hoeveelheid suikers die juist niet gunstig zijn.

5) D-mannose en Fucose

Twee belangrijke essentiële suikers zijn d-mannose en fucose. Het woord essentieel geeft aan dat deze stoffen van wezenlijk belang zijn voor het goed functioneren van onze lichaamscellen maar we ze zelf niet kunnen maken en dus zijn aangewezen op onze voeding. Uit onderzoek blijkt dat vooral D-mannose een positieve werking heeft op een blaasontsteking. D-Mannose zorgt voor een beschermend laagje op het baarmoederslijmvlies waardoor bacteriën zich niet goed kunnen hechten. D-mannose zit in groene bonen, linzen en groenten: kool, broccoli, aubergine, tomaten, paddenstoelen, shiitake en fruit: zwarte, blauwe en rode bessen, veenbessen, cranberries, perziken, appels, sinaasappels en ananas. Fucose zit in zeewier, kelp, algen, champignons en medicinale paddestoelen. In de paddenstoel shiitake zit zowel d-mannose als fucose.

Persoonlijk advies

Hierboven staan een aantal algemene adviezen die je kunt gaan toepassen wanneer je vaak last hebt van een blaasontsteking. Ik vertel mijn cliënten dat we altijd eerst de oorzaak dienen aan te pakken om een probleem op te lossen, anders blijft het dweilen met de kraan open. Als orthomoleculair therapeut adviseer en coach ik vrouwen met als doel de (hormonale) disbalans(en) in het lichaam weer in balans te krijgen. Aan de hand van een anamnese, hormoonanalyse en eventueel aanvullend laboratoriumonderzoek stel ik een adviesplan op en begeleid ik vrouwen bij het integreren van deze adviezen in hun leven.

Zou jij willen weten wat ik voor je kan betekenen? neem dan persoonlijk contact met mij op via: 06 – 20182428 of info@karlijnhoebe.nl

Zet nu de eerste stap naar meer balans en gezondheid in je leven!

Vul hieronder je naam & e-mailadres in en ontvang mijn gezonde boodschappenlijst.

Met mijn inschrijving geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top