Overnight Oats met Rode Bessen en Pruimen

Havermout is super gezond. Het bevat veel voedingsvezels, vitamines, mineralen en geeft je lang een verzadigd gevoel. Ideaal als ontbijt dus. ‘Rauwe’ havermout is voor sommige mensen echter lastig te verteren, met darmklachten als gevolg. Daarom wordt havermout meestal eerst gekookt, voordat het gegeten wordt. Maar wat nou als je in de ochtend weinig tijd hebt? Overnight oats zijn de perfecte oplossing! Doordat de havermout (oats) ’s nachts weekt (overnight) in het vocht, kan je lichaam de voedingsstoffen beter verteren en daardoor opnemen. Je maakt het de avond ervoor in mum van tijd klaar, zet het in de koelkast en de volgende ochtend roer je het nog even door en voeg je enkel wat vers fruit, noten en/of specerijen toe. Ik gebruikte hier rode bessen en pruimen, maar je kunt natuurlijk ieder fruit gebruiken wat je lekker vindt.

Wat heb je nodig? (voor 1 grote bowl)

  • 40 gram havermout – (vezels voor een goede stoelgang/spijsvertering)
  • 2 el lijnzaad gebroken – (vezels bevorderen de stoelgang en plantaardige bron van omega-3-vetzuren)
  • 2 el chiazaad – (plantaardige bron van omega-3-vetzuren voor gezonde hart- en bloedvaten)
  • 200 ml rijst- kokos- of ongezoete amandelmelk – (koemelk en lactosevrij)
  • ¼ kaneelpoeder – (stabiliserend effect op de bloedsuikerspiegel en vermindert de zoetbehoefte)
  • snufje vanillepoeder – van ½ stokje – (antibacteriële werking)
  • 2 gedroogde pruimen in stukjes gesneden – (bron van sorbitol ter bevordering van de stoelgang)
  • 1 handje rode bessen – (rijk aan anitoxidanten voor een stralende huid)
  • optioneel: 1 schep bruine rijst eiwitpoeder. De eiwitten zorgen ervoor dat je langer verzadigd blijft. Voeg in dit geval wel 100 ml extra plantaardige melk of water toe.

Hoe ga je te werk?

  1. Doe de havermout, gebroken lijnzaden, chiazaden samen met de plantaardige melk in een kommetje en roer het even door elkaar.
  2. Dek het kommetje af en zet het voor een nacht weg in de koekast.
  3. Voeg de volgende ochtend kaneel, vanillepoeder, stukjes gedroogde pruimen, rode bessen toe en eventueel eiwitpoeder toe. Roer tot slot alles nog even goed door elkaar.

Geniet van deze goede start van je dag!

TIP: Heb je regelmatig last van obsitpatie? Voeg dan wat vaker gebroken lijnzaden toe aan je ontbijt. De hele variant wordt helemaal niet verteerd en verlaat het lichaam weer in zijn geheel. Je kunt hele lijnzaden ook zelf breken met een vijzel of kort in de keukenmachine.

Vind je dit recept leuk? Ik heb een gratis gezonde boodschappenlijst opgesteld die je hieronder gratis kan downloaden. Zo kan je iedere keer als jij boodschappen doet keuzes maken die bijdragen aan jouw gezondheid en energie!

Zet nu de eerste stap naar meer balans en gezondheid in je leven!

Vul hieronder je naam & e-mailadres in en ontvang mijn gezonde boodschappenlijst.

Met mijn inschrijving geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top